Po nahlášení ztráty vám úředník vysvětlí další postup a pomůže vám s vyplněním žádosti o nový občanský průkaz. Nový doklad si musíte vyřídit do 15 dnů od nahlášení ztráty. Při podání žádosti o nový občanský průkaz budete potřebovat fotografii, která splňuje předepsané parametry, nebo lze fotografii pořídit přímo na úřadě. Za vydání nového občanského průkazu z důvodu ztráty se platí správní poplatek 100 Kč. V případě, že potřebujete doklad vydat ve zkrácené lhůtě, je poplatek vyšší.
V případě ztráty občanského průkazu je nutné počítat s tím, že vydání nového dokladu je zpoplatněno. Základní poplatek za vydání nového občanského průkazu při ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení činí 200 Kč. Tento poplatek je třeba uhradit přímo na místě při podání žádosti o nový doklad na příslušném pracovišti obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
Postup při ztrátě občanského průkazu |
Standardní postup |
Expresní postup |
Doba vyřízení |
30 dnů |
5 pracovních dnů |
Správní poplatek |
100 Kč |
500 Kč |
Místo vyřízení |
Obecní úřad s rozšířenou působností |
Obecní úřad s rozšířenou působností |
Nutnost nahlášení |
Bezodkladně |
Bezodkladně |
Potřebné doklady |
Rodný list, 1 fotografie |
Rodný list, 1 fotografie |
Je důležité zmínit, že existují určité výjimky, kdy se poplatek neplatí. Například pokud dochází k výměně občanského průkazu z důvodu uplynutí doby platnosti, změny trvalého pobytu nebo změny rodinného stavu, je vydání nového průkazu zdarma. Stejně tak se poplatek nevztahuje na případy, kdy je občanský průkaz vydáván osobě mladší 15 let nebo občanovi, který má trvalý pobyt na území České republiky a dosáhl věku 15 let.
V případě, že potřebujete vydat občanský průkaz ve zkrácené lhůtě, tedy do 24 hodin pracovního dne nebo do 5 pracovních dnů, jsou poplatky výrazně vyšší. Za vydání občanského průkazu do 24 hodin v pracovních dnech zaplatíte 1000 Kč. Pokud požadujete vydání do 5 pracovních dnů, činí správní poplatek 500 Kč. Tyto zvýšené poplatky platí i v případě, že žádáte o vydání občanského průkazu pro dítě mladší 15 let.
Je třeba mít na paměti, že poplatek je nevratný, a to i v případě, že by z nějakého důvodu nedošlo k vydání nového občanského průkazu. Proto je důležité před podáním žádosti zkontrolovat, zda máte všechny potřebné doklady a splňujete všechny podmínky pro vydání nového průkazu. Poplatek lze uhradit v hotovosti nebo platební kartou přímo na přepážce úřadu.
Pokud došlo ke ztrátě nebo odcizení občanského průkazu v důsledku živelní pohromy nebo jiné mimořádné události, může být poplatek na základě rozhodnutí správního orgánu prominut. V takovém případě je nutné doložit relevantní dokumenty potvrzující tuto skutečnost. Prominutí poplatku není nárokové a záleží na posouzení konkrétní situace příslušným správním orgánem.
V případě, že občan prokáže, že se stal obětí trestného činu a v souvislosti s tím došlo ke ztrátě nebo odcizení občanského průkazu, může být také od poplatku osvobozen. K tomu je třeba předložit protokol od Policie České republiky nebo jiný dokument potvrzující tuto skutečnost. Správní orgán pak individuálně posoudí, zda jsou splněny podmínky pro osvobození od poplatku.
Potřebné doklady k vyřízení nové občanky
K vyřízení nového občanského průkazu při jeho ztrátě je zapotřebí předložit několik důležitých dokumentů. Základním požadavkem je doklad totožnosti, kterým může být cestovní pas nebo řidičský průkaz. V případě, že nemáte k dispozici žádný takový doklad, bude nutné požádat o součinnost osobu, která vás může hodnověrně identifikovat, například rodinného příslušníka s platným občanským průkazem.
Dále je nezbytné mít rodný list, který slouží k ověření vašich osobních údajů. Pokud došlo ke změně příjmení například sňatkem, je třeba doložit také oddací list. V případě rozvodu je nutné předložit pravomocné rozhodnutí o rozvodu manželství. Jestliže jste ovdověli, budete potřebovat úmrtní list manžela či manželky.
K vyřízení nové občanky je také potřeba jedna aktuální fotografie. Ta musí splňovat přísné parametry - musí mít rozměry 35 x 45 milimetrů, zobrazovat osobu v čelním pohledu s neutrálním výrazem a bez pokrývky hlavy. Fotografie nesmí být starší než jeden rok a musí odpovídat současné podobě žadatele. V některých případech lze fotografii pořídit přímo na úřadě, tato služba však není dostupná na všech pracovištích.
Důležitým dokumentem je také doklad o státním občanství České republiky. Ten je vyžadován zejména v případech, kdy nelze státní občanství ověřit v dostupných evidencích. Může jít například o osvědčení o státním občanství nebo listinu o nabytí státního občanství České republiky.
V případě, že žádáte o občanský průkaz se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem, je třeba počítat s tím, že správní poplatek činí 200 Kč. Pro občany starší 15 let je tento typ občanského průkazu povinný. Senioři nad 70 let a děti do 15 let mohou požádat o občanský průkaz bez čipu, v tomto případě je správní poplatek nižší.
Pokud žádáte o vydání občanského průkazu v důsledku odcizení, je vhodné doložit také protokol od Policie ČR o oznámení odcizení. V případě ztráty stačí tuto skutečnost oznámit přímo na úřadě při podání žádosti o nový doklad. Je však důležité mít na paměti, že za ztrátu či odcizení občanského průkazu může být uložena pokuta až do výše 10 000 Kč.
Pro urychlení celého procesu je vhodné si předem připravit všechny potřebné doklady a zkontrolovat jejich platnost. Žádost o vydání nového občanského průkazu lze podat na kterémkoliv obecním úřadě obce s rozšířenou působností, není tedy nutné navštívit úřad v místě trvalého bydliště. Lhůta pro vydání nového občanského průkazu je standardně 30 dnů, v případě potřeby lze požádat o vydání ve zkrácené lhůtě, což je však spojeno s vyšším správním poplatkem.
Lhůta pro vydání náhradního dokladu
Po nahlášení ztráty občanského průkazu a podání žádosti o nový doklad začíná běžet zákonná lhůta pro jeho vydání. Standardní doba pro vyhotovení nového občanského průkazu je 30 dnů od podání žádosti. Tato lhůta je stanovena zákonem a představuje maximální čas, který má úřad na zpracování žádosti a výrobu nového dokladu. V praxi se však často stává, že občanský průkaz je vyhotoven dříve, většinou v rozmezí 2-3 týdnů.
V případě, že potřebujete občanský průkaz rychleji, můžete požádat o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě. Existují dvě možnosti zrychleného vydání. První možností je vyhotovení do 5 pracovních dnů, druhou pak vydání do 24 hodin v pracovních dnech. Je však třeba počítat s tím, že za expresní vyřízení se platí zvýšený správní poplatek. Vydání dokladu do 24 hodin stojí 1000 Kč, do 5 pracovních dnů pak 500 Kč.
Během čekání na nový občanský průkaz obdržíte potvrzení o občanském průkazu, které dočasně slouží jako náhradní doklad totožnosti. Toto potvrzení má platnost maximálně dva měsíce a lze jej použít pouze na území České republiky. S tímto potvrzením však můžete vyřizovat běžné úřední záležitosti, není však možné s ním cestovat do zahraničí.
Je důležité vědět, že lhůta pro vydání začíná běžet až v okamžiku, kdy je žádost kompletní včetně všech požadovaných náležitostí. Pokud při podání žádosti chybí některé dokumenty nebo údaje, může se doba vydání prodloužit. Proto je vhodné si předem připravit všechny potřebné doklady a dokumenty.
V případě, že potřebujete cestovat do zahraničí a nemáte platný občanský průkaz, můžete požádat o vydání cestovního pasu. Cestovní pas lze vydat také ve zkrácené lhůtě, a to buď do 24 hodin v pracovních dnech, nebo do 5 pracovních dnů. I zde platí zvýšené správní poplatky za expresní vyřízení.
Jakmile je nový občanský průkaz připraven k vyzvednutí, budete o této skutečnosti informováni prostřednictvím SMS nebo e-mailu, pokud jste tyto kontaktní údaje uvedli při podání žádosti. Nový doklad si musíte vyzvednout osobně na úřadě, kde jste podali žádost. Při převzetí je nutné odevzdat potvrzení o občanském průkazu, které vám bylo vydáno při nahlášení ztráty. Pokud byste původní ztracený občanský průkaz později našli, jste povinni jej odevzdat na kterémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností, protože tento doklad byl již úředně zneplatněn v evidenci občanských průkazů.
Ztráta občanky není konec světa, ale rychlá návštěva úřadu je nezbytná. Čím dříve nahlásíte, tím menší je riziko zneužití.
Radmila Procházková
Dočasné potvrzení o občanském průkazu
V případě ztráty občanského průkazu vám úřad vystaví dočasné potvrzení o občanském průkazu, které slouží jako náhradní doklad totožnosti po dobu vyřizování nového občanského průkazu. Toto potvrzení má podobu papírového dokumentu a obsahuje vaše základní identifikační údaje včetně fotografie. Je důležité vědět, že dočasné potvrzení má omezenou platnost, zpravidla maximálně dva měsíce od data vystavení.
Při vystavování dočasného potvrzení musíte na úřadě předložit další doklady, které pomohou prokázat vaši totožnost. Může se jednat o cestovní pas, řidičský průkaz nebo rodný list. V případě, že nemáte k dispozici žádný z těchto dokladů, můžete požádat o součinnost důvěryhodnou osobu, která vaši totožnost potvrdí. Úředník s vámi sepíše protokol o ztrátě nebo odcizení občanského průkazu a následně vám vystaví dočasné potvrzení.
Dočasné potvrzení o občanském průkazu obsahuje vaše jméno a příjmení, datum a místo narození, rodné číslo, adresu trvalého pobytu, číslo potvrzení a datum jeho platnosti. Na potvrzení je také uvedeno číslo ztraceného občanského průkazu. Je třeba počítat s tím, že některé instituce mohou mít s akceptací dočasného potvrzení problémy, zejména banky nebo pošty mohou vyžadovat další způsoby ověření vaší identity.
Během platnosti dočasného potvrzení byste měli minimalizovat cestování do zahraničí, protože tento doklad není mezinárodně uznávaným cestovním dokladem. V rámci Evropské unie sice teoreticky můžete cestovat i s dočasným potvrzením, ale v praxi to může způsobovat značné komplikace při kontrolách na hranicích nebo při ubytování v zahraničních hotelech.
Je důležité vědět, že vystavení dočasného potvrzení je zpoplatněno správním poplatkem. Současně s vydáním dočasného potvrzení musíte požádat o vystavení nového občanského průkazu. Úřad vám stanoví termín, kdy si můžete nový občanský průkaz vyzvednout. Po převzetí nového občanského průkazu musíte dočasné potvrzení vrátit úřadu.
V případě, že během platnosti dočasného potvrzení nalezete původní ztracený občanský průkaz, jste povinni tuto skutečnost neprodleně oznámit příslušnému úřadu. Nalezený občanský průkaz je nutné odevzdat, protože v systému je již evidován jako neplatný a není možné ho dále používat. Používání neplatného občanského průkazu je přestupkem, za který může být uložena pokuta.
Dočasné potvrzení o občanském průkazu představuje důležitý nástroj, který vám umožní překlenout období mezi ztrátou původního dokladu a vydáním nového. I když má určitá omezení, pomáhá občanům vyřešit nepříjemnou situaci spojenou se ztrátou nebo odcizením občanského průkazu a umožňuje jim nadále prokazovat svou totožnost v nezbytných případech.
Kde všude nahlásit ztrátu dokladu
Ztráta občanského průkazu představuje závažnou situaci, kterou je nutné řešit na několika místech. Prvním a nejdůležitějším krokem je neprodlené nahlášení ztráty na nejbližším oddělení Policie České republiky. Policisté s vámi sepíší protokol o ztrátě dokladu, který budete potřebovat při vyřizování nového občanského průkazu. Tento protokol slouží jako důležitý doklad pro další jednání s úřady a institucemi.
Následně je nezbytné navštívit příslušný obecní úřad s rozšířenou působností, kde požádáte o vydání nového občanského průkazu. Není nutné navštívit úřad v místě trvalého bydliště, můžete využít kterýkoliv obecní úřad s rozšířenou působností v České republice. S sebou si vezměte protokol od policie a rodný list, případně další doklady totožnosti, pokud je máte k dispozici.
Velmi důležité je také kontaktovat svoji banku a informovat ji o ztrátě dokladu. Banka může preventivně zablokovat váš účet, aby nedošlo k jeho zneužití. Některé banky umožňují nahlášení ztráty dokladu přes telefonní linku nebo internetové bankovnictví, jiné vyžadují osobní návštěvu pobočky. V každém případě je nutné jednat rychle, protože ztracený občanský průkaz může být zneužit k různým podvodným jednáním.
Pokud máte řidičský průkaz nebo cestovní pas, je vhodné navštívit také příslušné oddělení dopravně správních agend nebo oddělení cestovních dokladů. I když tyto doklady neztrácejí automaticky platnost při ztrátě občanského průkazu, je dobré informovat úřady o změně čísla občanského průkazu, které je na nich uvedeno.
Nezapomeňte také informovat svého zaměstnavatele, zejména pokud váš občanský průkaz slouží jako identifikační prostředek při vstupu do zaměstnání nebo při práci s citlivými údaji. Stejně tak je vhodné kontaktovat poskytovatele dalších služeb, kde jste se prokazovali občanským průkazem - například mobilního operátora, pojišťovnu nebo penzijní společnost.
V případě, že jste měli v občanském průkazu uvedený kvalifikovaný elektronický podpis, je nutné kontaktovat poskytovatele certifikačních služeb a požádat o jeho zneplatnění. Toto je zvláště důležité pro podnikatele a osoby, které elektronický podpis aktivně využívají při své práci.
Pokud máte podezření, že váš doklad byl odcizen nebo by mohl být zneužit, je vhodné kontaktovat také úvěrové registry a požádat o monitoring svého rodného čísla. Tím můžete předejít případnému zneužití vaší identity při žádosti o úvěr nebo při uzavírání jiných finančních závazků. Registry vám mohou zasílat upozornění v případě, že by někdo chtěl na vaše jméno uzavřít smlouvu nebo si půjčit peníze.
Rizika zneužití ztraceného občanského průkazu
Ztracený nebo odcizený občanský průkaz představuje závažné bezpečnostní riziko, které by nikdo neměl podceňovat. Pachatelé mohou zneužít osobní doklad k řadě nezákonných aktivit, které mohou poškozenému způsobit značné problémy. Jedním z nejčastějších způsobů zneužití je uzavírání úvěrových smluv a půjček na jméno původního držitele průkazu. Podvodníci často využívají rychlých online půjček, kde není nutná osobní návštěva pobočky, a během krátké doby mohou napáchat značné škody.
Další nebezpečnou formou zneužití je založení bankovního účtu na jméno osoby uvedené v ukradeném dokladu. Tento účet pak může být využíván k praní špinavých peněz nebo k dalším podvodným aktivitám. Poškozený se tak může nevědomky stát součástí trestné činnosti a následné vysvětlování jeho neviny může být zdlouhavé a komplikované.
Ztracený občanský průkaz může být také zneužit k pronájmu bytů či automobilů. Podvodníci často uzavřou smlouvu o pronájmu, vyberou zálohu nebo první splátku a zmizí. Majitel nemovitosti nebo vozidla pak vymáhá škodu po osobě uvedené v dokladu. Velmi nebezpečné je také zneužití při uzavírání pracovních smluv, kdy může být doklad použit k nelegálnímu zaměstnávání nebo k práci načerno.
V dnešní digitální době představuje významné riziko také zneužití identity v online prostředí. Ztracený občanský průkaz může být použit k registraci na různých internetových platformách, k založení e-shopů nebo k vytvoření falešných profilů na sociálních sítích. Tyto účty pak mohou být využity k podvodům nebo k poškození dobré pověsti původního držitele průkazu.
Závažným rizikem je rovněž možnost padělání dokladu. Současné občanské průkazy sice obsahují řadu bezpečnostních prvků, ale zkušení padělatelé dokáží vytvořit velmi věrohodné kopie. Tyto falzifikáty pak mohou být použity k překročení státních hranic nebo k další trestné činnosti. Poškozený se může dostat do problémů s úřady nebo bezpečnostními složkami, pokud je jeho ztracený doklad takto zneužit.
Proto je naprosto klíčové nahlásit ztrátu občanského průkazu co nejdříve. Čím déle trvá doba mezi ztrátou a nahlášením, tím větší je pravděpodobnost zneužití dokladu. Kromě oznámení na policii a příslušném úřadu je vhodné kontaktovat také banky a další finanční instituce. Mnoho bank nabízí možnost nastavení zvýšené kontroly při zakládání účtů nebo žádostech o úvěr na dané jméno. Je také rozumné sledovat svůj bankovní účet a případné podezřelé aktivity ihned řešit s bankou.
V případě, že došlo ke zneužití ztraceného občanského průkazu, je důležité zachovat veškerou dokumentaci a důkazy o podvodném jednání. Tyto materiály mohou být klíčové při dokazování neviny a při případném trestním řízení. Je také vhodné zvážit monitoring své úvěrové historie a pravidelně kontrolovat, zda nedochází k dalším pokusům o zneužití identity.
Platnost nově vydaného občanského průkazu
Nově vydaný občanský průkaz po ztrátě či odcizení původního dokladu má standardně platnost 10 let od data vydání. Tato doba platnosti se vztahuje na všechny občanské průkazy vydané osobám starším 15 let. U občanů starších 70 let se občanský průkaz vydává s platností 35 let. Je důležité si uvědomit, že nový doklad získaný po ztrátě či odcizení není považován za duplikát původního průkazu, ale jedná se o zcela nový doklad s novým číslem a vlastní dobou platnosti.
V případě, že občan požádá o vydání občanského průkazu v důsledku ztráty či odcizení ve standardním režimu, bude mu průkaz vydán do 30 dnů. Pokud však potřebuje doklad urgentně, může využít zrychleného vydání do 24 hodin nebo do 5 pracovních dnů. Doba platnosti průkazu není ovlivněna způsobem jeho vydání a zůstává stejná bez ohledu na to, zda byl vydán ve standardní či zkrácené lhůtě.
Je třeba mít na paměti, že platnost nového občanského průkazu začíná běžet dnem jeho vydání, nikoliv dnem, kdy končila platnost ztraceného či odcizeného dokladu. To znamená, že pokud například ztracený průkaz měl platnost ještě několik let, tato doba se na nový doklad nepřenáší. Nový průkaz dostane svou vlastní desetiletou platnost od data vydání.
V elektronickém čipu nového občanského průkazu jsou uloženy biometrické údaje držitele, včetně podoby obličeje a otisků prstů. Tyto bezpečnostní prvky významně snižují možnost zneužití dokladu v případě jeho ztráty či odcizení. Současně s vydáním nového průkazu dochází k automatickému zneplatnění původního ztraceného či odcizeného dokladu v systému, což dále zvyšuje bezpečnost a zabraňuje případnému zneužití.
Držitel nového občanského průkazu by si měl poznamenat jeho číslo a datum vydání pro případ, že by v budoucnu došlo k další ztrátě či odcizení. Tyto informace mohou významně urychlit proces nahlášení ztráty a vystavení dalšího dokladu. Je také vhodné si uvědomit, že opakovaná ztráta občanského průkazu může vést k uložení pokuty, proto je důležité s dokladem zacházet obezřetně a zodpovědně.
V případě, že se původní ztracený občanský průkaz později najde, není možné ho nadále používat a držitel je povinen ho odevzdat na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo na kterémkoliv zastupitelském úřadu České republiky. Používání nalezeného průkazu po vydání nového by bylo považováno za přestupek a mohlo by vést k uložení sankce.
Možnost expresního vydání občanky
V případě ztráty občanského průkazu máte možnost využít expresního vydání nového dokladu, které výrazně zkrátí čekací dobu. Tato služba je dostupná na většině obecních úřadů s rozšířenou působností, přičemž nový doklad můžete mít již do 24 hodin nebo do 5 pracovních dnů. Je třeba počítat s tím, že za expresní vydání se platí zvýšený správní poplatek.
Pro vydání občanského průkazu do 24 hodin zaplatíte poplatek 1000 Kč. Doklad si můžete vyzvednout buď přímo na Ministerstvu vnitra v Praze, nebo na původním úřadě, kde jste o vydání požádali. V případě vyzvednutí na ministerstvu je nutné počítat s cestou do Prahy, ale získáte doklad nejrychleji. Expresní vydání do 24 hodin je ideální řešení v případě, kdy občanský průkaz nutně potřebujete například kvůli služební cestě nebo jiné neodkladné záležitosti.
Druhou možností je vydání občanského průkazu do 5 pracovních dnů za poplatek 500 Kč. Tento způsob představuje rozumný kompromis mezi rychlostí vydání a výší poplatku. Doklad si v tomto případě vyzvednete na stejném úřadě, kde jste o něj požádali, což je praktičtější než cesta do Prahy.
Je důležité vědět, že expresní vydání občanského průkazu můžete využít i v případě, kdy jste doklad ztratili nebo vám byl odcizen. Při podání žádosti musíte tuto skutečnost nahlásit a doložit protokol od Policie ČR, pokud došlo ke krádeži. Úředníci vám pomohou s vyplněním potřebných formulářů a pořídí aktuální fotografii přímo na místě. Není tedy nutné nosit vlastní průkazové fotografie.
Při expresním vydání platí stejné požadavky jako při standardním postupu - musíte předložit dostupné doklady totožnosti, případně rodný list. Pokud nemáte žádný doklad s fotografií, je nutné přivést dva svědky, kteří potvrdí vaši totožnost. Tito svědci musí předložit vlastní platné občanské průkazy.
V současné době je expresní vydání občanského průkazu stále častěji využívanou službou, protože mnoho lidí potřebuje rychle vyřešit ztrátu či odcizení dokladu. Systém je dobře zaběhnutý a spolehlivý. Pracovníci úřadů jsou na tyto situace připraveni a dokáží profesionálně pomoct i ve stresových situacích. Je však vhodné předem si ověřit úřední hodiny pracoviště občanských průkazů a ideálně si telefonicky domluvit návštěvu, abyste předešli zbytečnému čekání.
Kontrola správnosti údajů při převzetí
Po vyhotovení nového občanského průkazu je naprosto zásadní věnovat maximální pozornost kontrole všech uvedených údajů. Jakmile převezmete nový doklad na úřadě, důkladně zkontrolujte veškeré osobní informace, které jsou na něm uvedeny. Jedná se především o správnost jména a příjmení, data narození, rodného čísla, trvalého bydliště a státního občanství. Zvláštní pozornost věnujte také své fotografii a podpisu.
Je důležité si uvědomit, že za správnost údajů v občanském průkazu nesete osobní odpovědnost. Případné chyby je nutné reklamovat ihned při převzetí, protože pozdější reklamace mohou být komplikovanější a časově náročnější. Úředník, který vám doklad vydává, by vás měl k této kontrole vyzvat, ale i když tak neučiní, je ve vašem vlastním zájmu si vše pečlivě ověřit.
Kromě textových údajů je třeba zkontrolovat i technický stav dokladu. Přesvědčte se, že karta není mechanicky poškozená, že čip (pokud je přítomen) není viditelně narušen a že všechny bezpečnostní prvky jsou na svém místě. Elektronický čip by měl být plně funkční, což můžete ověřit přímo na úřadě pomocí čtečky občanských průkazů.
V případě, že objevíte jakoukoliv nesrovnalost, okamžitě na ni upozorněte vydávajícího úředníka. Ten je povinen zajistit nápravu, což obvykle znamená vystavení nového dokladu. Pokud by chyba byla způsobena úřadem, nebudete muset platit žádný správní poplatek za vystavení opraveného dokladu. Je však třeba počítat s tím, že výroba nového průkazu může trvat až 30 dní.
Zvláštní pozornost věnujte také době platnosti občanského průkazu. Standardní doba platnosti je 10 let pro osoby starší 15 let, ale mohou existovat výjimky. Datum platnosti musí odpovídat zákonným požadavkům a vašemu věku. U dětí mladších 15 let je doba platnosti 5 let.
Při kontrole nezapomeňte ověřit i správnost uvedených nepovinných údajů, pokud jste o jejich uvedení požádali. Může se jednat například o titul, rodinný stav nebo údaje o partnerovi či partnerce. Tyto informace sice nejsou povinné, ale pokud jsou uvedeny, musí být přesné a aktuální.
Je také vhodné si ověřit, zda jsou všechny údaje čitelné a jasně vytištěné. Rozmazané nebo špatně viditelné informace mohou v budoucnu způsobit problémy při prokazování totožnosti. Kvalita tisku a čitelnost všech údajů musí být bezchybná, protože občanský průkaz je hlavním identifikačním dokladem občana České republiky.